27 mars, 2012

Tuttårta 2 -beskrivning

Jag bakade "kroppen" i en avlång form med ca måtten 30x20 cm. Jag bakade 1.5 sats av ett tårtbottenrecept och smörade o bröade formen o satte fast bakplåtspapper runt kanterna på formen för att inte riskera att smeten pöste över.
Sen gjorde jag även en liten tårtsmet som jag gräddade i en ca 15 cm springform för att få bottnar till att göra brösten med.


Bröstformen får man till genom att bygga tårtan i en skål.
Lägg en tårtbotten längst ner i skålen, lägg i lite fyllning, på med nästa tårtbotten,
mer fyllning o sist på med "locket".
Detta får stå över natten för att stabilisera sig och dagen efter vänder man ut den ur skålen =)
Glöm inte att plasta in skålens insida först -då får man lättare ut tårtan!



Man lägger brösten på plats o så har jag skurit till kroppen lite för att fp en midja.
Brösten fäste jag på undersidan med lite smörkräm, så dom inte skulle fara runt sen när jag spacklade tårtan.



Nu täcker man alla ojämnheter -jag använde chokladsmörkräm. Vid brösten spacklar man så man får den runda form man vill ha...



Kavla ut sockerpasta, mmf eller marsipan som är hudfärgad (jag färgade sockerpasta) och täck tårtan.
500 gram räckte  till dessa mått och jag började med att få det slätt runt brösten o sen arbetade jag mig ner till midjan s a s ^^

Sen kavlade jag ut två långsmala bitar av svart sp som fick bli korsett och så pillade jag dit ett par bröstvårtor osv o såhär blev det till slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar