27 mars, 2012

Att skära ut en bild för hand

Dödskallen på Tildas tårta har jag skurit ut för hand. Det är ju inte alltid man har en passande pepparkaksform ;-) Det jag först gör är att hitta en lämplig bild på internet som jag i paint fixar till så den får rätt storlek. Sen ritar jag av bilden på smörgåspapper genom att hålla mot bilden på skärmen o rita av.

Sen klipper jag ut de olika delarna...


1. Jag kavlar ut en bit sugarpaste (eller marsipan, mmf... vad man nu använder) o placerar den utklipptna biten uppepå.



2. Sen kavlar jag över en gång. Inte för hårt eller för många gånger, för då tänjer sp´n ut sig för mycket.



3. Man får då ett litet avtryck



4. Nu är det "bara" att skära längs med linjerna. Jag har en sk "wheeler", men det går lika bra med en liten vass kniv.



5. Upprepa proceduren med alla utklippta delar =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar