27 mars, 2012

Midsommartårta + limemousserecept

Midsommartårtan gjorde jag ganska enkel, för dels hade jag ju fullt upp med baket av alla andra kakor + att jag gjorde kärlekstårtan till samma dag. Men vad är mer midsommar än en gräddtårta med jordgubbar??! :)



Tårtan, som bestod av ljusa bottnar, hade jag fyllt med jordgubbsmousse o limemousse o sedan spritsat grädde runt om. Överst ligger färska jordgubbar.

LimemousseLagom med fyllning till ett lager
2 dl vispgräde
1 dl creme fraiche
1 dl naturell yoghurt
3/4 dl socker
1 tsk rivet limeskal
0.5 dl pressad limesaft av ca 2 limefrukter
3-4 gelatinblad (eller 2.5 tsk gelatinpulver + 2.5 msk vatten)

Vispa grädden lätt i en bunke.
Vispa i en annan bunke creme fraiche, yoghurt och socker på låg hastighet med elvisp tills allt socker löst sig.

Pressa saften ur limen o riv så mycket skal som behövs.

med gelatinblad:
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 5 min. Ta upp dem och smält dem i limesaften + limeskal i en kastrull.
Rör snabbt ner det i yoghurtblandningen och vänd sedan ner grädden.

med gelatinpulver:Blanda gelatinpulvret med 2.5 msk vatten o låt pulvret svälla i ett par minuter.
Det blir nu en "klump", lägg klumpen i en kastrull tillsammans med limesaft- och skal o rör tills det löst sig helt.
Rör snabbt ner det i yoghurtblandningen o rör sist ner grädden

Ställ i kylskåp 30-60 min så det hinner stabilisera sig lite innan du fyller tårtan.




Tårtan i genomskärning -jordgubbsmousse överst o limemousse underst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar