03 maj, 2012

Spritsad chokladtårta


Den här veckan har jag gjort min första spritsade tårta någonsin och det är första gången jag kombinerat och blandat olika sorters bottnar =) Riktigt riktigt roligt faktiskt och för att vara första ggn att dekorera med sprits så är jag nöjd =) Det blev faktiskt ganska likt bilden jag hade i huvudet =)

Tårtan är till Ellinor o Kristian som har bröllopsdag idag!


Tårtan är täckt o dekorerad med chokladsmörkräm och inuti finns: saftig vaniljkaka, devils food cake och rosafärgad almond white velvet cake som dessutom är varvade med vit chokladganache och rårörda hallon. Inspiration och recept o allting är helt snott från den underbara sidan sockerrus.se






RECEPT PÅ BOTTNARNA:


Saftig Vaniljkaka 

200 g smör, rumstempererat
2 1/2 dl socker
3 1/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 ägg
1,5 tsk vaniljsocker eller 3/4 tsk vaniljpulver

Rör det rumsvarma smöret och socker pösigt.
Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund mellan varje ägg.
Sikta ner mjöl, bakpulver och vaniljpulver. Blanda väl.
Häll smeten i en smord form, 20 cm i diam, och grädda på 175 grader i ca 40-50 min.
Låt en sticka avgöra när den är klar (den ska vara torr).

---

 Devils Food Cake

1 dl kakao
1 dl ljust muscovadosocker
2,5 dl hett vatten
5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
1 tsk salt
200 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
3 ägg

Koka upp vattnet. Blanda med kakao och muscovadosocker tills det löst upp. Ställ åt sidan och låt svalna lite.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, vaniljpulver och salt i en skål.
I en annan skål, vispa smör och socker krämigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa.
Varva sedan med en skopa av mjölblandningen och en del kakaoblandning (avsluta med kakaoblandningen). Fortsätt så tills allt är blandat i skålen.
Häll ner i en form på ca 20 cm i diam och grädda på 175 grader i 40-50 min. Känn av med en sticka, när kakan är klar så är stickan helt torr.


---


White Almond Velvet Cake

(Jag gjorde halv sats och gräddade i en 20 cm form för att få tre tunna elr två tjockare bottnar)


135 g äggvitor (ca 4 1/2 st)
240 g mjölk
1 1/4 tsk vaniljpulver (2 1/2 tsk vaniljsocker)
1 tsk mandelessens (mandelarom)
300 g mjöl
300 g socker
1 1/3 msk bakpulver
1/4 tsk salt
170 g smör, rumstempererat
Ev lite pastafärg (karamellfärg)

Vispa ägg, mjölk, vanilj och mandelessens. Ställ äggblandningen åt sidan. I en annan skål blandar du mjöl, socker, bakpulver och salt. Kör smöret i micron några sekunder så att det blir lite rinnigt. Tillsätt sedan smöret till mjölblandningen och rör om. Häll i 1/3 av äggblandningen och rör om. Tillsätt ytterligare 1/3 av äggblandningen och rör om. Häll i det sista av äggblandningen och vispa till en jämn smet. Tillsätt eventuellt lite färg.
Fördela smeten jämnt mellan 3 stycken 20 cm formar och grädda på 175 grader i 25-35 min (kolla av med sticka, den ska vara torr). Vill du hellre använda en form så dubblar du gräddningstiden och kan kolla av med sticka efter minst 40 min

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag fyller år om ett tag och undrar om du säljer tårtor och vad det i sånna fall kostar? Behöver en/två tårtor till ca 15 pers.

    Ha det bra
    Melina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej =)
      Ja visst, jag bakar på beställning när det passar =)
      Maila mig så kan du få lite mer info: hultgren.lotte@gmail.com

      //Lotte =)

      Radera